Blogi raamatutest, teatrist, kinost, näitustest, muudest tegemistest
Laevamudelid on vahvad
Tehisintellekt tegi ise raamatuarvustuse algusest lõpuni
Pilt ja tekst: easy-peasy.ai
# Minu arvamus raamatust "Lause on surm"
Raamat meeldis mulle väga ning soovin jagada oma muljeid ja mõtteid selle põneva krimilooga. Anthony Horowitzi "Lause on surm" on haarav ja šokeeriva mõrvajuhtumiga täidetud raamat, mis paneb lugeja pingsalt kaasa elama. Horowitzi oskus luua müsteeriume ja hoida lugejat põnevil kuni viimase leheküljeni on imetlusväärne. Selle raamatu lugemine oli tõeline nauding ning ma ei suutnud raamatut käest panna enne, kui olin lahendanud selle keeruka mõrvamüsteeriumi. Soovitan "Lause on surm" kõigile kriminaalromaani fännidele, kes naudivad nutikaid keerdkäike ja ootamatuid paljastusi. Järgmistes jaotistes vaatlen raamatut lähemalt ning jagun enda arvamust autorist, sündmustikust ja tegelastest.
# Raamatu analüüs
Kui vaatame lähemalt Anthony Horowitzi raamatut "Lause on surm", avaneb meile põnev ja haarav krimilugu, mis pakub lugejatele palju avastamisrõõmu. Horowitzi oskus luua keerulisi mõistatusi ja hoida põnevust üleval kuni raamatu lõpuni on imetlusväärne ning teeb sellest lugemise tõelise naudingu. Raamatu sündmustik on hästi konstrueeritud ja detailirohke, viies lugejad kaasa salapärasesse maailma, kus iga lehekülg pakub uusi üllatusi.
Horowitzi loodud tegelased, eriti peategelased Daniel Hawthorne ja Anthony Horowitz, on hästi välja töötatud ning nende dünaamiline suhe kütkestab lugejaid. Hawthorne mõistatuslik ja teravmeelne iseloom saab raamatus suurepäraselt esile, samas kui Horowitzi enda roll uurijana lisab loole huvitava nüansi. Nende koostöö mõrvajuhtumite lahendamisel annab raamatule sügavust ja keerukust, mis paneb lugejaid kaasa elama ja kaasa mõtlema.
Horowitzi kirjutamisstiili võrreldakse sageli Agatha Christie omaga, kuna ta suudab luua kaasahaaravaid mõistatusi ja hoida lugejate tähelepanu kuni raamatu lõpuni. Horowitzi täpsus ja oskuslik käekiri on selgelt nähtav tema teose "Lause on surm" lehekülgedel. Ta suudab panna lugejaid kahtlustama ja spekuleerima ning lõpuks üllatama ootamatute paljastustega, mis teevad sellest raamatust tõelise põnevuslugemise.
Kuigi mõned kriitikud võivad leida, et Horowitzi raamat järgib liialt traditsioonilisi Briti kriminaalromaani klišeesid, ei saa eitada, et "Lause on surm" on siiski üks parimaid kriminaalromaane eesti keeles. Raamat pakub põnevat ja mõistatuslikku lugemiskogemust, mis paneb lugejad kaasa elama ning põnevusest haaratuna lehekülgi pöörama, et lahendada raamatu üha süvenevaid mõistatusi.
# Autori taust
Anthony Horowitz on tuntud ja tunnustatud krimikirjanik, kes on loonud mitmeid põnevusrohkeid lugusid, mis on võitnud lugejate südamed üle maailma. Horowitzi tööd on sageli võrreldud legendaarse krimikirjaniku Agatha Christie loominguga, tänu nende sarnasele oskusele luua keerukaid mõistatusi ja üllatavaid pöördeid. Siin on mõned olulised faktid Anthony Horowitzi kohta, mis aitavad paremini mõista tema tausta ja kirjanikukarjääri:
Anthony Horowitz on sündinud 1955. aastal Inglismaal ning tema kirjutamiskarjäär algas juba varases nooruses.
Lisaks kriminaalromaanidele on Horowitz tuntud ka lasteraamatute autorina, sealhulgas menukite "Alex Rideri" sarja loojana.
Horowitzi kirjutamisstiil on sageli kiidetud tema võimekuse eest hoida lugejat põnevil ja üllatada neid ootamatute paljastustega.
Anthony Horowitzi kirjanikupagas on muljetavaldav ning tema oskus luua kaasahaaravaid lugusid on teinud temast ühe tänapäeva silmapaistvamaid krimikirjanikke. Tema töödes peegeldub põnevus, nutikus ja oskuslik müsteeriumide punumine, mis on võlunud lugemishuvilisi üle maailma. Horowitzi kogemus ja kirjutamisoskus on teinud temast tõelise meistri žanris, mis paneb lugeja pingsalt kaasa elama ja spekuleerima.
Kokkuvõttes on Anthony Horowitz mitmekülgne autor, kelle looming haarab nii noori kui ka täiskasvanuid. Tema võime luua kaasahaaravaid lugusid, mis pakuvad nii mõistatusi kui ka emotsionaalset sügavust, on muutnud ta üheks kirjanikuks, keda austatakse ja armastatakse üle kogu maailma. "Lause on surm" on vaid üks näide Horowitzi oskusest köita lugeja tähelepanu ja pakkuda põnevat lugemiselamust, mis jääb meelde veel kauaks pärast raamatu sulgemist.
# Kriitiline hinnang
Kriitiline hinnang
Raamatu "Lause on surm" kriitiline ülevaade paljastab nii selle tugevused kui ka nõrkused. Anthony Horowitz on suutnud luua haarava müsteeriumi, mis hoiab lugejat põnevil kuni viimase leheküljeni. Tema täpsus ja osavus krimilooste konstrueerimisel on imetlusväärne ning pakub lugejatele põnevat lugemiselamust.
Kriitikud võrdlevad Horowitzi loomingut Agatha Christie omaga, märkides, et ta on andnud klassikalisele detektiivžanrile kaasaegse puudutuse. Ehkki mõni kriitik leiab, et raamat järgib liialt traditsioonilisi Briti kriminaalromaani klišeesid, on üldine arvamus siiski positiivne, kuulates Horowitzi oskuslikult keerulisi mõistatusi pakkida.
Sekundaartegelasena esinenud Horowitzi enda portree mõjub mõnele kriitikule veidi tuimana, mõjutades kogu teose nauditavust. Kuigi mõned nõrkused on märgatavad, peetakse "Lause on surm" siiski suurepäraseks krimiloooks ning üheks parimaks eesti keeles ilmunuks.
Kuigi "Lause on surm" ei pruugi olla sama tasemel kui eelmine raamat sellest sarjast, on see siiski kõrge kvaliteediga ja nauditav lugemine. Kriitiline hinnang annab mõista, et Horowitz on suutnud luua tõeliselt kaasakiskuva krimiloona, mis on väärt lugemist kõigile kriminaalromaani fännidele.
# Lugejate tagasiside
"Lause on surm" on saanud lugejatelt üldiselt positiivset tagasisidet. Mitmed arvustused kiidavad Anthony Horowitzi oskust luua põnevust ja hoida lugejat haardes kogu raamatu vältel. Üks lugeja mainis, et raamat pakkus talle tõelise naudingu ning ta ei suutnud seda käest panna enne, kui oli lahendanud keeruka mõrvamüsteeriumi. See krimilugu on suutnud haarata mitmeid lugejaid oma nutikate keerdkäikude ja ootamatute paljastustega.
Teine lugeja tõi esile Horowitzi imetlusväärse oskuse luua müsteeriume ning hoida lugejat pidevalt põnevil. Raamatu peamine mõrvajuhtum ja uurimine pakuvad lugejatele mitmeid ootamatuid pöördeid ja intrigeerivaid hetki, mis hoiavad ka kõige nõudlikumad lugejad kaasatuna. Lugejad on kiitnud autori võimet pakkuda põnevust ja üllatusi kuni raamatu lõpuni.
On märgatud, et "Lause on surm" on saanud kõrgelt hinnanguid kriminaalromaani fännidelt ning võrreldes eelneva teosega on see jätkuvalt pälvinud kiitust oma põneva ja kaasahaarava süžee ning hästi väljatöötatud tegelaste poolest. Kuigi mõned kriitikud võivad leida teatud traditsiooniliste žanritroopide kinnipidamist, on enamik lugejaid seda raamatut kiitnud kui üht parimat kriminaalromaani eesti keeles.
Kokkuvõtvalt võib öelda, et "Lause on surm" on osutunud menukaks nii kriitikute kui ka lugejate seas. Raamatusse on mahtunud nutikas mõrvamüsteerium, põnevad tegelased ning autori oskuslikult loodud pingeline õhkkond. Lugejate tagasiside põhjal võib öelda, et Anthony Horowitzi looming pakub põnevust ja naudingut kõigile, kes naudivad keerukaid kriminaalromaane ning ootamatuid pöördeid süžeel.
# Järeldus
Kokkuvõttes võin öelda, et Anthony Horowitzi teos "Lause on surm" pakkus mulle tõeliselt nauditava lugemiskogemuse. Raamat oli põneva sündmustikuga, täis ootamatuid pöördeid ja nutikaid lahendusi. Autor suutis luua müsteeriumi, mis hoidis mind raamatu külge haakunult kuni viimase leheküljeni. Horowitzil on tõeliselt terav loominguline mõistus ning tema oskus luua kaasahaaravat kriminaalromaani on imetlusväärne. Soovitan "Lause on surm" kõigile põnevikufännidele, kes naudivad keerukaid mõistatusi ja ootamatuid paljastusi. Kindlasti jään ootama Horowitzi järgmisi teoseid, sest tema kirjutamisstiil ja süžeed on mulle tõeliselt muljet avaldanud. Kui otsid põnevat ja kaasakiskuvat lugemist, siis soovitan kindlasti haarata kätte "Lause on surm" ja sukelduda sellesse põnevasse mõrvamüsteeriumi!
Kas kirjanik Horowitz läheb edasi niikaugele, et oma raamatutes tapab ühel hetkel tegelase Horowitzi?
Krimikirjanduse ja põnevike väljakutse juuni: muhekrimi
Richard Pryce leiti oma uhkest villast Hampstead Heathi külje all, kus ta oli hirmkalli veinipudeliga surnuks pekstud. Jännijäänud politsei kutsub konsulteerima oma endise töötaja Daniel Hawthorne’i, too võtab omakorda kaasa oma biograafi Anthony, kes paistab kogu selle mõrvauurimise värgiga juba üsna kenasti toime tulevat … vähemalt enda arvates.
Mulle seekordne osa meeldis enam kui esimene. Kas see oli lihtsalt natuke hoogsem või olin ma juba tegelastesse ja Horowitzi enda eneseabsurdsesse loogikasse sisseharjunud. Ja see Sherlock Holmsi ja dr. Watsoni matkimine ei olnud ka enam nii tugev kui ehk esimeses osas või olin ka selles suhtes juba imuunsemaks muutunud sest Hawthorne oli ikka geeniuslik detektiiv, kes asja kiiresti ja õigesti ära taipas, aga venitas asjaga, sest päevatasu ju jooksis. Horowitz saamatuvõitu abiline, kes arvas kõike enda arust õigesti arvavat ja lahendavat, aga nagu ikka asjaga puusse pani ja sekeldustesse lõpuks sattus. Raamat oli veidi mitmekihiline, sest tegelikult oli tegemist mitme surmaga mitmel eri ajal, mis lõpuks kokku haakusid. Seekordses loos oli tegemist ka uue agressiivse politseiuurijaga, kes üritas Horowitzi pigistades talt mõrvalehenduse enne välja uurida kui Hawthorne selle avalikuks teeb. Ja nüüd ma tean, mida tähendab 182.
Mis seal Cherringhamis siis lõppude lõpuks toimub!?
Krimikirjanduse ja põnevike väljakutse juuni: muhekrimi
Ööl pärast kooli lõpupidu leitakse üks õpetaja Thamesist surnuna. Kõik
viitab sellele, et tegemist on õnnetusega, mille põhjus uimastite
kuritarvitamine. Järjekordne märk, et Cherringhami keskkool on kontrolli
alt väljumas. Ent uus direktor on veendunud, et õpetaja surma taga on
veel midagi, ja kutsub salaja asja uurima amatöördetektiivi Sarah
Edwardsi. Ja kus on Sarah, seal on ikka ka Jack, kuigi alguses on ta tagasi Ameerikas. Ja siis nad hakkavad selles sasipuntras lõngaotsi harutama, et leida see õige, mis lahendab loo. Muidu õnnestub neil ka muid asju sealjuures lahendada. Cherringhami mõistatus ja Cherringhami mõistatused - need sarjade nimetused on mind parajalt segadusse ajanud. Kuid selles paksemas sarjas, kus on hetkel kaks raamatut (teine juba ootab kapi peal lugemist) ja mis on ilmunud varasemalt on tegelikult järjed mõistatustele, neile õhukestele raamatukestele, mida on mitu saanud lugeda ja mida loodetavasti ikka edasi muudkui ilmub. Selles raamatus oli palju vihjeid neile väikeste raamatute lugudele. Seekordne lugu oli minu jaoks üsna paras segapudru ning kuigi ma kahtlustasin üsna palju, siis õige mõrvar jäi ikka avastamata minu poolest. Raamatud on sellised mõnusad muhekrimid, kus ikka toimub ja ei toimu ka midagi. Küllaltki palju on ka omavahelisi suhteid inimeste vahel ja muuidugi peategelaste ning nende pereliikmete vahel. Mulle see Cherringham täitsa meeldib ning loen neid raamatuid edasi kuni sinna linna enam ei jää ühtegi inimest, sest kõik on mõrvatud. Oki, kolm jäävad - Sarah, Jack ja viimane mõrvar.
Juuni 2024 kokkuvõte
Raamatuid: 35
Tallinnas juhtub nii mõndagi
Lugemise väljakutse 2024: 27. Saksa (või Austria) kirjaniku teos
Lugema hakates küll selgus, et üks autoritest on sakslane, teine on hoopis hollandlane, aga näppu jäi see teos mulle rahvusraamatukogus Saksa kirjanduse riiulist ning tõlgitud on ka saksa keelest. Seega ikka läheb siia teemasse. Muidugi jäi see raamat näppu just Tallinna tõttu, et mis need sakslased siis Tallinnas korda saadavad, mis intsidendid neil siin toimuvad. Marie Vos töötab Brüsselis Euroopa Liidu julgeolekuosakonnas. Talle
tehakse ülesandeks uurida spionaažijuhtumit, mis ohustab tähtsa lepingu
sõlmimist Tallinnas. Vos lendab rahvusvahelise töögrupi koosseisus
Tallinna ja asub toimuvat uurima. Märksõnadeks Tallinna Vesi, ärastamine, venelased, varifirmad, korruptsioon, altkäemaks, tapmine, autohangeldus, armastus, poliitiline meelsus, äärmuslus, ümber sõrme keeramine, valskus, pettus jne. Neid märksõnasid seal raamatus tuli ikka ette. Natuke Eesti ajalugu ja Tallinna linna ka. Tegelikult oleks neist viimastest ikka veidi rohkem isegi tahtnud lugeda, mitte ainult sellest väljamõeldud korruptsiooni ja spionaažijuhtumist. Raamat oli loetav, aga algus venis ja venis, lõpuks sai küll korraliku hoo sisse, aga siis tuli lõpp. Kusjuures see lõpp jättis otsad sedavõrd lahti, et mulle tundub, autorid plaanisid sellele järge kirjutada. Hetkel küll ei tuvastanud, et oleks kirjutatud.
Mõrtsukbot tegutseb taas!
Ulmekirjanduse väljakutse juuni: Raamat kirjastuselt Fantaasia
Mõrtsukbot – nii nimetab end vaikselt ja endamisi üks planeediekspeditsioone turvav android, kes on ära häkkinud oma juhtmooduli ja on seetõttu vabam ja mõtlemisvõimelisem kui teised temasarnased. Kõige rohkem sooviks ta, et inimesed ta rahule jätaksid, et ta saaks omaette seebiseriaale vaadata. Aga tuleb välja, et südametul tapamasinal tekib kohutavalt palju moraalseid dilemmasid. Antisotsiaalne tehisintellekt on sunnitud uuesti tegutsema asuma – seekord on ta eesmärk aidata oma Säilitusliidu sõpru ja hankida süütõendeid GrayCrisi korporatsiooni vastu. Ja muidugi peab ta enda ja inimeste elu eest võitlema asuma, sest need inimesed - need on ju nii abitud ja saamatud ja totud, nad ei oska, ei suuda ja ei mõista midagi. Ja siis peab üks vaene rahulikku elu sooviv tehisbot end taas jalule ajama ning võitlema, et inimesed ellu jääksid. Sest ilma tema mõistuse ja osavuseta nad ei jääks. Ja neid peab igati abistama, see on juba sisemine sund. Tegelikult on selle raamatu peategelasega jube dilemma, kuidas sa ütled, et mõrtsukbot on nii nunnu, kui ta järgmisel hetkel hävitab terve botiarmee ja lisaks paar pahalast inimeste seast. Aga siis järgmisel hetkel on tema sisemine tekst taas selline nunnu, et paneb su muigama ja teda kohe kangesti armastama. Põnev on ka, millega need inimesed siis jälle hakkama saavad ja kuidas botike nad ära päästab ja mida kurjamid on välja mõelnud ja millised kuribotid loonud ja kuidas üks botike hulga vastu neist naljalt hakkama saab, sest tema on nii osav ja kartmatu ja taibukas. Igatahes palun nüüd ja kohe järgmised osad ka. Eesti keeles mõistagi. Ma pean ju kohe teada saama, kuidas see lugu edasi läheb.
Maaema on endiselt kuri
Ulmekirjanduse väljakutse juuni: Raamat kirjastuselt Fantaasia
Järg raamatule Neetud taevakivi. Kuigi neetud taevakivi on hävitatud ja haldjad pole enam inimestele
ohtlikud, on Maaema veel ärkvel, valmis kättemaksuhimuliselt vastaseid
hävitama. Võetakse ette teekond kuulsa Põhja Nõia juurde, et leida viis, kuidas Maaemast jagu saada. Muidugi ei lähe teekond lihtsalt ja ladusalt, vaid ette tuleb palju seiklusi ja tagasilööke. Ja kes siis on see kuulus Põhja nõid? Üks surematu erivõimetega ülbik? Vähemalt sellise mulje ta kipub selles loos jätma. Raamatu ainseks on Eesti ja põhjamaade mütoloogiad. Seekord siis seigeldakse mööda Soomet üles põhja poole, läbi külma ja lume. Raamat on üsna tempokas ja isegi kui midagi väga ei toimu, siis midagi ikka toimub. Ka psühholoogiliselt tegelastel omavahel või enesesse vaadates. Muinasfantaasia maailm tundub täitsa usutava fantaasia maailmana, see ei ole liiga keerukas, aga samas on kõik nagu paigas. Tegelased on oma heade külgede ja puudustega usutavad. Ei ole, et tegelased oleks vaid head või vaid halvad, igas on mõlemat poolt. Raamatus on nii reaalsust kui müstikat, kohtutakse erinevate mütoloogiliste tegelastega, aga ka satutakse ka reaalsete orjakaupmeestega kokku. Mulle meeldis see osa rohkem kui esimene. Vaatasin ka oma päevikus, mida olen kirjutanud esimese osa kohta. Seal oli kirjas: "Kokkuvõttes
oli aga ladus kiire lugemine ja kindlasti mitte halb. Arenguruumi on ja
kuna raamat lõppeb nii, et aimata on järge, siis loodetavasti tuleb
teine raamat veel parem. Lugeda võivad aga isegi need, kes tavaliselt
fantaasiakirjandust ei loe." Seega võin küll kinnitada, et areng on toimunud ja teine osa on samuti kiire ja ladus ning täitsa hea. Kolmanda osa võtan ka varsti lugemisse kindlasti, sest vaja ju teada kuidas Säde ja Aulembi seiklused lõppevad.
Veel ühed Egiptuse aarded kurikaelte käest päästetud!
Seiklejad on just sõitmas puhkust veetma, kui Maye annab neile teada kahtlasest tegevusest Pariisis. Sündmused võtavad ootamatu pöörde ja peagi polegi seiklejatel muud valikut, kui asja omal käel uurima hakata. Kuritegeliku jõugu kannul jõuavad nad nii Prantsuse Alpidesse, Rooma iidsete varemete juurde kui ka paljudesse teistesse põnevatesse paikadesse.
Lustlik lasteseikluste raamat, kus lapsed sattuvad kokku järjest kurikaeltega ning päästavad lõpuks taas mingid Egiptusest röövitud vanaaegsed aarded. Seekordne lugu viis Inglismaalt läbi Prantsusmaa ja Itaalia välja Portugali. Hästi värvikad tegelased ja lõbusad lood. Lastele kindlasti põnev ja veidi õpetlik, sest saab teada nii erinevate maade kohta kui ka ajaloost. Ja seda nii möödaminnes, ilma mingite spetsiaalsete õpetuste või leheküljepikkuste targutusteta. Mulle sari meeldib ja seega kuna nägin, et neljas osa on eesti keeles ilmunud, pidin seda kohe lugeda saama. :)
Juuni luuleviis
Sari: Värske raamat 6
Autor: Triin Tasuja
Kirjastus: Värske Rõhk 2009
62lk./3961lk./24273lk.
28./148. Maailma avastamine
Autor: Eda Ahi
Kirjastus: Varrak 2021
64lk./4025lk./24337lk.
29./149. Kõik linnud valgusele
Sari: Loomingu Raamatukogu 2022/10
Autor: Tõnis Vilu
Kirjastus: Kultuurileht 2022
80lk./4105lk./24417lk.
30./150. Heureka
Autor: Maarja Kangro
Kirjastus: Eesti Keele Sihtasutus 2008
74lk./4179lk./24491lk./
31./151. Tünsamäe tigu
Autor: Vahur Afanasjev
Kirjastus: Tartu NAK 2015
112lk./4291lk./24603lk.
Isiklik väljakutse: Luuleviis juuni
Isiklik eelistuse järjekord:
Maailma avastamine - palju emadusega seotud luulet
Tünsamäe tigu - kohaluule
Heureka -
Kõik linnud valgusele -
Provintsiluule - kohutav noore inimese mäslemine, huvitav, kui paljud täiskasvanuna oma noorpõlve mässamisele tagasivaatavalt seda oma loomingut põlgama hakkavad ja paljud mõtlevad, et ok, see periood on õnneks möödas.
Kuidas elada kui tead, et sind ühel päeval mõrvatakse?
Krimikirjanduse ja põnevike väljakutse juuni: muhekrimi
1965. aastal, kui Frances Adams oli seitseteist, ütles ennustaja talle laadal, et ühel päeval ta mõrvatakse. Sellest sai alguse tema eluaegne püüd seda kuritegu ära hoida. Kuuskümmend aastat ei võtnud keegi Francest tõsiselt – kuni ta mõrvati päeval, kui ta oli kutsunud mõisa kokku koosoleku, et teha teavaks oma testament. Tema pärijaks saab see, kes lahendab tema mõrva. Londonist saabub mõisa Annie, et kohtuda esmakordselt oma vanatädiga, aga ta jääb hiljaks. Seega tuleb tal asuda detektiivi rolli, et päästa mõis kinnisvarahaide käest ning teada saada, kes ikkagi ta vanatädi mõrvas ning miks.
Täitsa loetav raamat oli, kohati küll veidi kaheldav, kas tegelased oleks ikka nii päriselus käitunud, aga tavapärase kriminulli tasemel. Ei midagi hiilgavat, aga täitsa loetav ja lõpplahendusele ma ikkagi ei tulnud. Raamat on ladusalt kirjutatud ja sai kiiresti loetud. Täitsa muhekrimi, kus külakogukonnas kõik tunnevad kõiki, kõik on kõigiga seotud ja kõigil on ikka mingi luukere kusagil peidus, aga kogukond on sedavõrd ühtne, et ametivõimudele saladusi ei avaldata, vaid omavahel kasutatakse vahel manipuleerimiseks neid ära. Annie on küll külale võõras, aga kuna teatakse tema ema (ta on nii ema moodi, et eakamad elanikud ajavad neid segi) ja vanatädi, siis võetakse ta kiiresti omaks. Tegelikult on ikka hea elada, kui sa ette ei tea, kuidas sa sured, ei pea liialt muretsema ja üritama vältida olukordi, kus see võiks juhtuda. Frances oleks võinud kuuskümmend aastat elada rõõmsalt ja muretult ja võib olla oleks ka see mõrv olemata jäänud, kui ta nii väga poleks selle pärast muretsenud ja üritanud seda vältida.
Kas mõrvana näiv enesetapp või enesetapuna näis mõrv?
Krimikirjanduse ja põnevike väljakutse juuni: muhekrimi
„Karavani detektiivi lugude“ teises raamatus läheb Aadi Lumiste appi oma
kunagistele klassikaaslastele, keda tabab karm süüdistus naabritelt, kelle poeg
leitakse viis aastat peale kadumist surnuna kahe talukoha piirimail olevast madalast hauast. Ametlik juurdlus kinnitab, et poisi surma
põhjuseks oli enesetapp, kuid naabrid ei lepi sellega ja süüdistavad oma
poja surmas naabrinaist, kellega nende poeg tihedalt suhelnud oli. Kas tegemist on mõrvana paistva enesetapuga või enesetapuna näiva mõrvaga? Tõde selgub, aga selleks on vaja käima panna nii tehisintellekti poolt juhitav valedetektor kui inimdetektor. Ja muidugi tekib Aadil taas uus silmarõõm mängu. Lugu pole eriti keeruline ja saaks kiiresti oma õige lahenduse, kui kõik kohe kogu loo ära räägiks, aga ikka on vaja kõigil salata ja varjata ja valetada. Ja no inimpsühholoogia tuleb ka mängu, kuidas lein ja soovunelm muudab valet nii, et inimene ise hakkab seda sedavõrd usukuma, et petab isegi kõik valedetektorid ära. Inimesi endid petta on siiski veidi raskem. Väga aeglased lood minu jaoks, Ira Teveri sari meeldis veidi enam, tundus rohkem loogiline kui see karavanidetektiiv. Aga sellegi poolest ootan järgmist osa.
Tõest koorunud väljamõeldis
Krimikirjanduse ja põnevike väljakutse mai: Tõsielusündmustel põhinev krimi
Mosaiikromaani aluseks on autor valinud kaks kunagises Kingissepa rajoonis toimunud tõsielulist kuritegu. Üks neist kuritöödest toimus 1968. aastal, kui mõrvati julmalt kaks päris noort inimest. Teine kuritöö, ahistamisjuhtum, pandi umbes samal ajal toime ühes koolis. Mõlemast juhtumist ei teadnud avalikkus nende toimumise ajal mitte midagi ja need on tänaseni avalikustamata. Autor on uurimuste tulemusena ja oma ettekujutuse läbi need kaks traagilist lugu, mida poleks tohtinud juhtuda, põiminud juhuslike sündmuste kaudu üheks tervikuks.
Ma ei tea, kui palju selles raamatus oli tõtt ja kui palju väljamõeldist. Samas kui need oleks täiesti väljamõeldised olnud, siis oleks ehk lugu ladusam olnud. Hetkel jäid traagelniidid kohati paistma, kuidas oli üritatud kõik tegelased kuidagi omavahel ühendada, kuidas kahest eraldiseisvast väidetavalt tõestisündinud loost sai tegelaste kaudu seotud lood. Ei olnud kõige põnevam ja kaasakiskuvam, aga samas ega käest ära panema ka ei kippunud. Kiire lugemine hästi suurekirjaline tekst. Et kui raamatu paksus muidu välja ei anna, siis teeme kirja ja reavahe suureks. Aga eks ole ka neid, kes väikest kirja ei näe lugeda ja neile on see kindlasti abiks. Kuigi autor muutis mõned kohanimed ära, siis Noodasaare tegeliku nime suutsin ikka üsna kiiresti välja mõelda. Vahelduseks sobis lugeda tegelikult küll, just selle kodumaisuse tõttu ja eks siit tuli veidi ka ajalugu välja, et milline see eluolu 1968 ühel okupeeritud saarel ikka oli. Minu lugemisse jõudis see raamat peamiselt selle tõttu, et mai kuu krimi raamat oli endiselt lugemata ja lubati, et see põhineb tõsielulistel sündmustel.
Viis e-raamatut veel kiiresti ELLU viimastel elupäevadel
Aegade jooksul olen ELLUs ära märkinud mõned raamatud, mis tundusid huvitavad. Nende hulka sattusid ka omaaegse kirjastuse Loodus esimese Eesti Vabariigi ajal ilmunud lasteraamatute digitaliseeritud väljaanded. Originaal pildid ja tekst raamatust. Nüüd kui ELLU varsti oma uksed suleb, vaatasin üle, mida võiks veel kiiruga läbi lugeda sealt ja nende viie lasteraamatu lugemine ei võtnud sugugi kaua aega. Viis ühe hoobiga põhimõtteliselt. Võlutud koovitaja lugu oli mulle täiesti võõras, polnud üldse kuulnudki. Vennad Jaku ja Peka elavad üksikus metsatares
suure Oju soo veerel Hundisilmal, kus nad karjatavad küla loomi. Lastel
on unistus leida vanaisa kadunud varandus, mille kratt kandis sohu. Kuid ühel päeval kadunud lehma otsides satub hoopis Peka ise soovaimude kätte. Tema ja tema pere lugu see raamat ongi. Raske teemaline lasteraamat, kuid annab ajaloolist aimu tolleaegsest elust. Viisu, põie ja õlekõrre laulu teab vist pea iga eestlane peast, ma mõtlen neid vanema põlvkonna eestlasi, tänapäeva lastesse ja noortesse mul siiski pole sedavõrd usku. Piibelehe neitsi lugu on ka teada ja tuttav, korduvalt erinevates variantides loetud. Kolme põrsakese lugu oli aga üllatus. Seda ka väga palju loetud-kuuldud, kuid selles raamatus oli hoopis erinev versioon kui teistes. Põhiosa muidugi kattus. Don Quijotega on mul sellised lood, et see on üks raamat, mida ma oma elu jooksul lugeda ei ole suutnud rohkem kui mõned leheküljed. Ja selliseid raamatuid on ikka vähe! Ausalt öeldes isegi selle lasteraamatu variandiga oli tegemist, et lõpuni jõuda. No ma ei tea, no ei sobi mulle kohe kuidagi see tegelane ega lugu. Aga illustratsioonid on ägedad, nende pärast juba tasub neid omaaegseid lasteraamatuid lugeda.
Vaieldamatu Eesti koomiksi kuningas
Kraapsule kukkub sülle ootamatu pärandus, kuid testamendis on ka üks imelik tingimus. Kuidas olukord laheneb ja kas lugu ka seekord kriminaalseks läheb?
Olen lugenud teisi Kallase koomikseid ja raamatus tegutseva seltskonnaga tuttav. Ma ei tea, kas ma pole lihtsalt enam õiges eas või e-raamatuna koomiks ei ole ikka see õige asi, aga seekordset lugu ma nagu üldse ei nautinud. Ma siiski arvan, et viga oli minus, mitte selles loos.
Põlatust kõigi lemmikuks
Lugemise väljakutse 2024: 8. Mäletame Jaan Rannapit ühe toreda teosega
Neljateistaastane Eedi viiakse suvevaheajaks maale vanaisa juurde. Seal kohtub ta üle pika aja samaealise sõbra ja verevenna Madisega. Üheskoos võetakse ette jalgrattaretk, mis lõpeb mahajäetud talukoha avastamisega. Kuid sellega avastused ei piirdu – sealtsamast leitakse ka lumivalge albiino metskits, kelle ema on maha jätnud. Kitseke saab endale nimeks Lembi. Poisid hakkavad teda toitma ja kasvatama, kuid haruldane loomake ei jää saladuseks ning seetõttu satuvad poisid seiklustesse.
Kuigi olen üsna palju Jaan Rannapi raamatuid lugenud, siis on need lugemised jäänud ikka pigem aastakümnete tagusesse aega. Tema uuemate kirjutistega polegi tuttav, aga tundus endiselt olema sellist Rannaplikku stiili nagu mäletan tema lugusid. Lisaks poiste seiklustele näpuotsaga õpetlikkust, loodus ja oma rahva ajalugu. Täitsa tore lasteraamat, samas mulle tundub, et pigem natuke noorematele kui peategelased.
Kaks kriminäidendit
Kaks kriminaalnäidendit, mida on mitmel suvel edukalt etendatud Kuressaare teatris.
Näidendi „Testamenditäitjad“ keskmes on dilemma õigusemõistmise ja moraali vahekorrast. Mida peab tegema inimene, kes usub, et toime on pandud kuritegu, aga tõendeid ei ole enam võimalik koguda ja puuduvad igasugused seaduslikud võimalused kurjategija karistamiseks? Üksildases talus kogunevad sugulased, et mälestada nende tädi esimest surma-aastapäeva. Üks inimene on kindel, et tädi hoopis mõrvati. Ta on otsustanud astuda meeleheitliku sammu ja seadnud üles lõksu, et mõrtsukas paljastada.
Näidendi „Trimmerdaja surm“ tegevus toimub Riigikogu liikme Ott Pärgmaa sünnipäevapeol. Pidulised tuvastavad suure ehmatusega, et keegi nende seast peab olema tapnud trimmerdaja, kes nende koosviibimist valju trimmerdamisega segas. Kuna mõrvalooga seostamine võib hävitada nende avaliku maine ja ühiskondliku staatuse, otsustavad nad kuritegu varjata. Ainult üliõpilane Ursula ei suuda sellega leppida ja tahab kurjategija ise üles otsida.
Näidendi lugedes saab hulga kiiremini läbi kui seda teatris vaadates, samas jääb ikka väga palju puudu ja seetõttu ka lugemine kahvatumaks kui oleks teatris vaadates sellest loost mulje jäänud. Väga palju oleneb ikka sellest, kuidas näitlejad ja lavastaja on suutnud lisaks sõnadele kõike edasi anda tegevuse ja kehakeele abil, ka paus on lavastuses palju sõnakam kui näidendi tekstis võib olla paar lehekülge. Mulle meeldib rohkem siiski näidendeid vaadata kui lugeda, aga kuna olen seda sarja sattunud lugema juba, siis on plaanis ka edaspidi selles ilmuvad teosed läbi lugeda olenemata žanrist. Tegelikult lugeda täitsa kõlbas, aga tahaks ka laval neid näha, nüüd küll jääks lõpplahendused kahvatuks kuna mõlema loo mõrvarid ju juba teda saadud.
Oli siis Atlantis olemas või ei olnud?
Ulmekirjanduse väljakutse juuni: Raamat kirjastuselt Fantaasia
Atlantise hukust rääkivas romaanis on kaks erinevat ajaplaani: Atlantise tsivilisatsiooni pärandi avastamine Atlandi ookeani põhjast 20. sajandi alul ja põnev ja dramaatiline lugu Atlantise kontinenti tabanud looduskatastroofist, viimasest Atlantise inimeste põlvkonnast, orjade ülestõusust, traagilisest armastusest ning hiiglasliku laevastikuga ookeanisügavustesse vajuvalt mandrilt põgenemisest. Raamatu lõpus saab teada veel lisaks, millistes raamatutes on Atlantise teemat käsitletud. Tundub, et see teema on ikka üsnagi populaarne olnud ja neid raamatuid ikka omajagu. Sellest müstilisest Atlantisest on ikka kõik midagi kuulnud, kui palju selle olemasolusse keegi usub on iseasi. Ja keegi ei tea, kus ta täpselt kunagi asus, kui ta olemas oli, kui oli. Aga lugeda sellest on täitsa huvitav, kuidas erinevad kirjanikud on suutnud seda omale ettekujutada ning vägagi detaiselt ja realistlikult lugejateni tuua.
Raamat oli täis verd ja vägivalda, aga sai üsna kiiresti loetud. Huvitav oli just, et ei olnud vaid üks lugu, see Atlantise huku oma, vaid ka selle otsingu lugu oli ilusti teise loo sissejuhatuseks kirjas. Loetav, põnevust oli, aga jah, ma eelistan siiski natuke helgemaid ja positiivsemaid raamatuid.
Mis on piiriks oma lapse kaitsmisel kiusaja eest?
Vahel satuvad iseenesest mõned raamatud kätte, ilma et oleks plaan neid lugeda või keegi soovitaks. Juhtus, et oli vaja tunnike aega parajaks teha kedagi oodates ning kõige paremaks kohaks selleks oli rahvusraamatukogu. Uudiskirjanduse riiulit uurides nägin kohe seda raamatut, vaatasin, et koolikiusamisest ja panin tagasi. Kui olin kõik läbi vaadanud, siis võtsin uuesti kätte - no ikka põnevik on, mitte ainult kiusamine, no vaatame - hakkasin kohapeal lugema, siis tuli see minuga koju kaasa ja samal õhtul sai kohe ka lõpuni loetud. Raamat aga kummitab mind siiani. Mitte selle pärast, et väga hästi oleks kirjutatud, aga teema oli sedavõrd mõtlemapanev. Eriti kui sul on laps (olenemata tema hetke vanusest). Võib-olla oled ka mingil hetkel (kooli)kiusamisega kokkupuutunud. Tänapäeval räägitakse sellest üsna palju, nii, et kujutage ette, et teil on laps, kes tuleb koju ja te saate aru, et keegi on teda kiusama hakanud, füüsiliselt kiusama. Ja te teate, et see kiusaja ei ole algaja, tal on varemgi ohvreid olnud ning selletõttu on ta ka kooli vahetanud ja hetkel käib teie lapsega koos ühes koolis. Ja nüüd on ta teie lapse oma sihtpunktiks valinud, kelle kallal oma võimu näidata. Mida te teete, mida ette võtate, kui kaugele olete valmis minema, et oma last tema käest päästa? Kas on veel mingit muud võimalust kui kättemaks? Ja kui ei, siis mis oleks sedavõrd mõjus, et oma laps päästa? Väga psühholoogiline põnevik, paneb tihti mõtlema ja võrdlema endaga oma peas. Raamatut on raske käest panna, aga samas ongi ühe päeva lugemise maht tal. Lõpp läks küll minu jaoks usutamatuks, aga sain aru, et kirjanikul oli ju vaja kuidagi see serveerida, et tõde välja tuleks. Tavalistes kriminullides saab lõpuks detektiiv kokku kutsuda kõik ühte ruumi ning siis loo ja tegelaste tegevuse üksipulki lahti rääkida, selles loos seda võimalust ei olnud, seega kirjanik pidi leidma mingi muu lahenduse, aga kas kõige usutavama, see on iseasi. Psühholoogiliste põnevike austajatele soovitan lugeda, aga lahendusena koolikiusamistele kindlasti mitte.
Millal siis ikkagi sai Tallinn alguse ja linnaks?
Argo kirjastuse väljakutse 2024 kolm jalga juuni: igivana #4 (ajalugu)
Esimene kirjalik teade Tallinna kohta pärineb aastast 1219: misjonärina Liivimaale rännanud preester Henrik, Eesti ja Läti varase ajaloo tähtsaima allika autor, märgib, et suure väega Rävalasse seilanud taanlased „asusid Lyndanisesse, mis oli varem olnud revalaste linnus, ja lammutades vana linnuse, hakkasid teist, uut ehitama”. Ent mis täpsemalt asus sellel kohal enne taanlaste tulekut? Oli seal muinaseestlaste linnus, hooajaline kaubitsemiskoht või hoopis kultuspaik? Baltisaksa ja Eesti ajaloolased, arheoloogid ja linnauurijad on Tallinna linnaks saamise kohta avaldanud erinevaid, sageli lausa vastukäivaid mõtteid juba enam kui sajandi.
Millal üldse saab asulast linn? Ei ole ju nii, et teatud ruutmeetrite või elanike arvu täitumisel nüüd pole enam asula vaid on linn. Enamasti tähistatakse mingi linna vanust selle esmakordsel mainimisel kusagil dokumendis/kroonikas, aga kas linna siis tekkis just sellel mainimise päeval? See linn/asula võis seal kohal paikneda sajandeid enne kui seda kusagil märgiti, sest kirjaoskus ei olnud igiammustel aegadel veel elementaarne oskus nagu tänapäeval. Igal juhul on Tallinn üks igivana linn, mitte tekkinud viimasel sajandil. Kui dokumendid eriti rääkida ei mõista, siis arheoloogia räägib kohtade ja sealse elutegevuse kohta enam. Samas küll on aegade jooksul palju hävinenud/hävitatud. Vanad asjad ja ehitised pole ju alati olnud mingi väärtus, vaid sageli taaskasutatav ehitusmaterjal või täiesti praht ja prügi, mis vajas likvideerimist. Lisaks on kultuurkihile peale ehitatud hooned ning me ei saa teada, mis seal all kõik peidus võib olla (või mis ehituste käigus läbi sajandite hävitati). Raamatus on selleks, et aru saada, mis toimus Tallinnas, vaadeldud lähinaabreid, et leida sarnasusi, võrrelda leitud materjali Tallinnast leituga. Palju on räägitud erinevatest arheoloogilistest väljakaevamistest läbi aegade, nii plaaniliste kui päästekaevamisi erinevate ehitustegevuste ja kaevamiste juures. Minu jaoks oli kõige igavam lugeda kuidas on aegade jooksul Tallinna piirkonna geoloogiline muutus toimunud, kuidas on muutunud rannajoon. Samas selle peatüki pildid olid jälle kõige huvitavamad. Siin tuli välja selgelt, et üks pilt on hulga enam kui tuhat sõna. Lugedes ma ei saanud mingit pilti omale silmade ette, aga pildil oli kõik vägagi huvitav jälgida. Tallinna ajaloo kohta veidi kuiv, aga vägagi huvitav raamat.
Kui kriminull ja tõsielu kuritegu on omavahel seotud
Krimikirjanduse väljakutse 2024 juuni: muhekrimi
„Minu harakamõrvade“ järg. Taas raamat raamatus. Pärast krimikirjanik Alan Conway surmaga seotud vapustusi toimetamisest loobunud Susan Ryeland elab koos armastatuga Kreetal ja peab seal hotelli. Kuid siiski tunneb ta, et midagi on puudu ta elus ning kui hotelli saabub abielupaar Inglismaalt, siis on ta valmis kohe sõitma Inglismaale ning võtma vastu väljakutse leida seos ühe Atticus Pündi raamatu, kadunud naise ja kaheksa aasta taguse mõrva vahel. Aastaid tagasi toimunud mõrv ja naise kadumine on jälle seotud Alan Conwayga. Mõrvaohver Frank Parris oli kirjaniku lähedane tuttav ning ta oli hotelli külastanud. Veel hullem, selgub, et ta on pannud nii hotelli kui selle elanikud oma raamatusse „Atticus Pünd võtab juhtumi vastu“. Ja selles raamatus peitub vihje mõrvarile, mille kadunud naine just enne kadumist avastas, aga ei jõudnud veel välja rääkida. Kui vihje ja mõrvar on käes, siis ehk selgub ka naise saatus.
Kui eelmine kord oli Pündi raamat kohe alguses ja siis sai hakatud niite tõmbama päriseluga ning mõrva uurima, siis seekord juba tekkis tunne, et no kaua võib venitada sellega, millal ta hakkab juba lõpuks seda raamatut lugema, ehk läheb huvitavamaks ja saab lõpuks mingeid vihjeid juba. Aga minu jaoks olid need lood niivõrd erinevad, et mina küll ei osanud paralleele tõmmata kahe loo vahel nagu kirjanik. Ju siis mul polnud nii hea fantaasia või nägemus asjast. Lõppu ka ei osanud ära arvata. Need raamat raamatus kaks raamatut on olnud omapärased, aga minu jaoks veidi liiga venitatud. Samas seetõttu ma panengi ta muhekrimi hulka - keegi asjaarmastaja muudkui käib ja räägib ja kõik toimub üsna aeglases tempos. Lugeda kõlbab, lemmikuks ei saa kindlasti, samas kui peaks ilmuma järgmine osa, siis ikka loeks läbi, kuigi seda raamatut lükkasin ka muudkui edasi, õhemad raamatud trügisid järjest vahele.
Kuidas sai alguse koolihariduse jagamine Eestimaal
Autor: Peeter Põld
Eesti ajaloo väljakutse juuni: Eesti koolid, haridus, õpetajad
Peeter Põllu loengud Eesti kooli ajaloost. Loengud on kronoloogiliselt alates kõige varasemast ajast kuni Eesti Vabariigi algusaegadeni. Kui 19.sajandi koolidest ja venestusajast on ennegi saanud lugeda, siis minu jaoks oli huvitavam just see varasem 16.-18.sajandi kooli ajalugu. Kuidas õpetajaks oli inimene, kes oli kirjaoskamatu, 12.aastane poiss, või hiljem inimene, kes osas lugeda, aga mitte kirjutada. Mis hariduse siis võisid saada need lapsed, kui juba õpetajate endi tase oli alla arvestust, samas olid nad ikka ärksamad inimesed ju. Kuidas käis mõisate, kirikute ja valdade vahel see kemplemine, kes siis ikka peab õpetajat ja kooli üleval ning kas lapsed ikka peavad minema kooli ning millal. Kui lapsed kooli saata, kes siis tööd (mõisateod) ära teevad? Teine pool oli keel - kuidas erinevatel aegadel saksa või vene keel olid ikka need esmased ja olulised ja see eesti keel teisejärguline või suisa keelatud. Samas kuidas enne kui venestamine suure võimu sai, siis käis ikka kemplemine saksa ja vene vahel ning selle varjus õnnestus eesti keelel natuke suuremalt võimu võtta. Juttu on ka erinevatest koolidest, kooliastmetest, ülikoolist, õpetajate õpetamisest. Millised olid mingil ajal õppeained, millal käidi koolis, mis vanuses oli kohustuslik, palju oli mingil ajajärgul kirjaoskajaid jne. Kuna tegemist oli loengutega ülikooli jaoks, siis oli hästi faktiline lugemine, aga sain üsna palju uut teada ja küllaltki huvitav oli ka.
Pildil: Kahel parempoolsel pildil on Eesti vallakooli pildid, võetud internetist. Vasakpoolsel pildil ees reas valges on minu vanatädi, kes on sündinud 1906 oma kooliga Tartu linnas. Täpsemaid andmeid kooli kohta kahjuks ei tea.
Võimalik lugeda tasuta digarist: "Eesti kooli ajalugu"
Minu Lasnamäe - midagi rohkemat kui hingega magala
Lugemise väljakutse 2024: 39. Mis tänaval (talus) sa elad? Loe raamatut, mis haakub su tänava nimega
Minu tänav haakub selle raamatuga, sest see on üks Lasnamäe linnaosasse jääv tänav. Lasnamäe on minu ümber igapäevaselt. Aga minu Lasnamäe ei ole kindlasti sama Lasnamäe kui Anete oma, sest minu Lasnamäe on siiski enamat kui magala. Samas ma ei ela kaugeltki selles nõukaaegses kivilinnas seal Lasnamäe südames ega lõpus. Anetet ja tema maja ümbritsev keskkond on midagi muud kui mind ja minu maja ümbritsev.
Ma ei armasta eriti Minu-sarja lugeda. Selle raamatu võtsin kätte just Lasnamäe pärast. Kuid Lasnamäge oli siin raamatus küll ääretult vähe. Õigem pealkiri oleks sellele raamatule olnud Minu lapsepõlv. Tegelikult peaaegu poleks olnud vahet, millises Tallinna paneelmajade mäel see raamat oleks kirjutatud olnud, sedavõrd vähe oli selles seda elukoha olustikku mainitud. Oleks tahtnud tõesti rohkem sellest omaaja Lasnamäest lugeda või siis tänapäevasest Lasnamäest. Hetkel eelkõige pigem oma koolipõlve mälestused ja lapsepõlve sõbrad seal kirjas. Aga jutt jooksis ja kiiresti ning soravalt oli raamat loetav. Kuna mu oma poeg on enam vähem sama ajajärgu laps, siis tulid nii mitmedki tema lapsepõlve mängud ja mänguasjad vägagi tuttavad raamatust ette. Kui ma ei oleks sellest raamatust Lasnamäed tahtnud leida, siis oleks mu mulje kindlasti jäänud hulga etem. Kõige igavam oli lõpp, kus ta rääkis oma õpingutest ja rändamistest üle maailma - no see ei haakunud ju raamatu teemaga üldse!
Foto tegin Lasnamäe majaka otsast suunaga sinna päris Lasnamäe poole, minu Lasnamäe jääb sellest vasemale, Kadrioru poole, seetõttu pole see minu Lasnamäe päris ehtne Lasnamäe, vaid Lasnamäe algus, kus Kesklinn otsa saab ja Lasnamägi algab, kus ronid mööda treppe üles paepealsele, et vaadata ülevalt alla muule Tallinnale, kus näed aknast nii merd kui parki kui vanalinna kui majakat ja natuke ikka seda magalat ka, aga veidi kaugemal, sest minu aknast ei näe keegi sisse ja ka mul endal ei õnnestu eriti kellegi akendesse vaadata (olgu, mõnedesse ikka näen).
Õpetus, kuidas varastada muuseumist haruldane nuga.
Soome kirjanduse väljakutse 2024 juuni: Soome-Eesti, Eesti-Soome kirjanik
Ma märgin oma lugemise statistika juurde alati ka mis riigi kirjanikuga on tegemist ja alati valmistavad mulle raskust need, kes oleks nagu korraga kahe riigi kirjanikud. Kas arvestada neid sünnimaa järgi või elukohariigi järgi. Kuna Keränen kirjutab eesti keeles, siis ma olen teda pidanud eestistunud kirjanikuks ja ka teave tema kohta ütleb, et Soome päritolu Eesti kirjanik.
Salaseltsi lugude 11. raamat. Tegelikult olen lugenud vaid kahte raamatut, 10. ja 11. Peaks vist kätte võtma kunagi ja lugema ka esimesed raamatud läbi, sest salaselts on täitsa tore ja asjalik seltskond, kes toimetab ringi ning lahendab kuritegusid politseist osavamalt. Toredad seikluslikud lasteraamatud. Ja kuigi kahtlus oli, siis ma päris kindel ei olnud, kes siis ikka tegelikult varas oli. Vaheldus suurte krimkadele. Ja kriminulli jaoks ei pea ju alati kedagi mõrvatama? piisab ka kergema kaliibriga kuriteost?
Eesti Rahva Muuseumis pandi toime jultunud kuritegu – keegi varastas väärtusliku dekoratiivnoa. Varas tegutses Aleksis Kivi "Seitsme venna" etenduse ajal, kui "Uurali kaja" näituse valvesüsteem oli välja lülitatud. Muuseumidirektori palvel hakkavad rampslased asja uurima. Kas kurikael on ERMi töötaja, muuseumikülastaja või hoopis keegi etenduse ajal ringi hulkunud inimestest?