etendus: Romeo ja Julia
teater: Rahvusooper Estonia
vaadatud: 08.aprill 2023
helilooja: Charles Gounod
Maailmaesiettekanne 27.aprill 1867 Théâtre-Lyrique
Esietendus Rahvusooperis Estonia 20. septembril 2019
Dirigent: Kaspar Mänd
Lavastaja: Stephen Barlow
Osades: Kristel Pärtna, Nico Darmanin (Malta), Heldur Harry Põlda, Tamar Nugis, Kim Sargsyan, Janne Ševtšenko, Aule Urb, Raiko Raalik, Janari Jorro, Priit Volmer, Jassi Zahharov, Urmas Põldma ja teised
"Gounod’ muusikaline jutustus Shakespeare’i tragöödiast on imeliselt
tundlik, dramaatiline ja meloodiarikas. Ooperi on tuntuks teinud
sügavalt emotsionaalsed duetid, värvikas orkestratsioon ja
südantliigutavad koorid. „Romeo ja Julia“ on 19. sajandi prantsuse
ooperi üks hinnatumaid pärle. Ooperi üheks tuntumaks muusikanumbriks on
„Je veux vivre“ ehk „Julia valss“. Lavastaja Stephen Barlow keskendub
tuntud armastusloos kahe vaenutseva vastaspoole saatusele, sobitades
selle tänapäevasesse Pariisi ühiskonda. Läbi Capulettide ja Montecchide
mõttetu ja viljatu vaenu jääb kõlama armastuse igikestev sõnum.
Stephen Barlow: „Minu lähtepunktiks Gounod’ „Romeo ja Julia“ puhul on
Shakespeare’i näidendi esimene rida – „Two households, both alike…“
(„Kaks majakonda, kumbki võrdselt au sees“) – kaks võrdset poolt, kes on
määratud igavesse verivaenu. Kuigi näidend on kirjutatud üle 400 aasta
tagasi, toob see vaenulik kirjeldus silme ette poliitika ja ühiskonna
üha suureneva vastandumise tänapäeva Euroopas ja mujal, mida süvendab
veelgi usaldamatus meie poliitiliste ja majanduslike institutsioonide
vastu. See on viinud maailma populismi taassünni ja suurenevate
tsiviilrahutusteni, millest viimane ja kõige jõulisem meeleavaldus
leidis aset kollavestide liikumise raames Pariisis. Näiteks
Suurbritannia, Prantsusmaa, Hispaania, Itaalia, Kreeka ja Šotimaa
elanikud on kõik jagunenud sügavalt lõhestunud kogukondadesse pärast
vastuolulisi referendumeid ja/või valimisi, mis – just nagu
Shakespeare’i näidendis – on viinud püsivate ja kompromissitute
seisukohtadeni.
Kunstnik Yannis Thavorise ja minu südame võitis selle prohvetliku loo
kaasaegne düstoopia, mis võtab kokku binaarse „JAH“ vs. „EI“ poliitilise
maailma, milles me praegu elame, Capulettide ja Motecchide
rivaalitsevad, kuid määratlemata poliitilised fraktsioonid.
Tahan seda brutaalset keskaegset tragöödiat esitada tänapäeva
kullakarralise võimu- ja privileegimaailma võtmes ning loodan, et selle
klassikalise ooperi vaatamine läbi hoolikalt läbimõeldud tundmatu prisma
toob esile erinevaid teemasid ja pakub rohkem võrdluspunkte, mis
resoneerivad kaasaegse publikuga.“"
Alguses mind natuke häiris see, et polnud Shakespeare ajastu Romeod ja Juliat oma kenades riietustes, aga mida edasi, seda vähem see häiris. Lihtsalt muusika ja lugu olid piisavalt köitvad, et see väline pilt kadus nagu sinna sisse ära ja oli niivõrd tagaplaaniline, et polnud vahet, kas Romeo on laval trussikutes või keskaegsetes elegantsetes riietes. See on lugu, mida tead ette ja sellegi poolest ootad kuidas asi lõppeb, ehk seekord läheb teisiti. Ooper oli lummav ja lauljad olid väga head. Väga meeldis. Romantiline armastuslugu, mida mingis võtmes peaksid ikka kõik kunagi nägema. Mina keskendusin ikkagi sellele konkreetsele keskaegsele armastusloole selles ooperis, mitte ei mõelnud kunstniku ja lavastaja laiemale poliitikale.